Bab 2

Kos Pengiklanan Facebook

Iklan Facebook boleh menjadi mesin wang.



Adalah menjadi impian setiap usahawan untuk mencipta sesuatu yang menghasilkan lebih banyak wang daripada apa yang anda belanjakan.

Sudah tentu, anda hanya boleh mencapainya jika anda mendapat iklan yang betul. Dan melayari sesuatu seperti iklan Facebook adalah cara cepat untuk membakar lubang di dompet anda.





Itulah sebabnya kami membuat eBook ini - untuk membantu anda belajar bagaimana mengubah iklan Facebook anda menjadi mesin menghasilkan wang. Dan untuk menolong anda turunkan kos iklan Facebook anda dan tingkatkan ROI anda.

Mengapa iklan Facebook?


OPTAD-3

Kerana Facebook telah terbukti menjadi saluran media sosial terbesar dengan pilihan paling banyak untuk menyasarkan pelanggan baru (dan semasa) ke laman web anda.

Dan dengan berakhir 3 juta pengiklan perniagaan berkongsi kisah kejayaan di Facebook , ini adalah salah satu platform terbaik untuk digunakan untuk mengembangkan perniagaan dalam talian anda dengan mudah.

Lebih-lebih lagi, anda tidak akan pernah membazirkan wang di Facebook iklan jika anda mempunyai pemikiran yang betul untuk keusahawanan.

Dalam bab intro cepat ini, kita akan membahas berapa banyak kos iklan Facebook, jenis ROI yang anda harapkan, dan cara menetapkan matlamat dan KPI sebelum menyelami kempen Facebook pertama anda di Bab 3. Mari kita mulakan!

Inilah glosari istilah dan akronim ringkas untuk membantu anda memahami segalanya:

muat turun percuma gambar stok gambar
BPKKos Setiap KlikBerapa banyak yang anda bayar setiap kali seseorang mengklik iklan anda
CPMKos Per 1,000 TeraBerapa banyak yang anda bayar setiap 1,000 paparan iklan anda
CPAKos Per PerolehanBerapa banyak yang anda bayar untuk mendapatkan pelanggan baru dari iklan
RAJAPulangan PelaburanWang yang anda hasilkan dari perbelanjaan iklan anda
CVRKadar penukaranPeratusan orang yang menukar dari iklan anda
CTRKadar Klik MelaluiBerapa banyak orang mengklik iklan anda setelah melihatnya
KPIPetunjuk Prestasi UtamaMetrik untuk membandingkan prestasi anda, untuk memastikan anda berada di landasan yang betul untuk mencapai matlamat anda

Jangan tunggu orang lain melakukannya. Sewa diri anda dan mula memanggil gambar.

Mulakan Percuma

Berapa kos iklan Facebook?

Didalam belajar dilakukan oleh AdEspresso, purata BPK (kos per klik) di Facebook pada tahun 2016 adalah antara $ 0,20- $ 0,80. Di AS secara khusus, kosnya rata-rata $ 0.26 setiap klik.

Secara semula jadi, kos telah meningkat sejak beberapa tahun yang lalu. Tetapi selamat untuk mengatakan bahawa kos iklan tidak meningkat juga banyak. $ 0,20 hingga $ 0,80 setiap klik masih penanda aras yang baik untuk rujukan anda .

Banyak faktor yang mempengaruhi CPC ini, dan juga CPM Facebook (kos per 1,000 tera, atau paparan, iklan anda), termasuk:

  • Penyasaran khalayak anda
  • Tahap penglibatan dan skor kesesuaian iklan anda
  • Masa tahun
  • Objektif kempen anda
  • Kematangan piksel Facebook anda

Mari kita bincangkan tentang masing-masing.

Bagaimana khalayak anda mempengaruhi harga iklan Facebook

Menurut kajian yang sama oleh AdEspresso, harganya lebih mahal untuk menargetkan orang yang berumur 55-64 tahun daripada mensasarkan orang yang berumur 18-24 tahun.

kos pengiklanan facebook

Selain itu, wanita lebih mahal untuk menargetkan dengan iklan daripada lelaki (sekurang-kurangnya untuk 'suka' Facebook).

harga iklan facebook

Ini tidak bermaksud bahawa anda akan berjuang jika anda mensasarkan wanita berusia 55-64 tahun, itu hanya bermaksud anda perlu bekerja lebih keras untuk mendapatkan tawaran dan keterlibatan khalayak untuk mengurangkan kos iklan Facebook anda, yang akan kami bicarakan mengenai di bahagian seterusnya.

Kami juga akan membincangkan penargetan khalayak secara mendalam dalam Bab 4.

Bagaimana skor penglibatan dan kesesuaian mempengaruhi BPK anda

Anda tahu bagaimana algoritma Facebook menunjukkan catatan anda lebih ramai orang jika ia mendapat banyak pertunangan sejurus selepas menerbitkan?

bagaimana menjana wang daripada snapchat

Ini berlaku untuk iklan Facebook juga. Sebenarnya, setiap iklan yang anda beli menerima skor relevansi oleh Facebook berdasarkan keterlibatan dan relevan iklan tersebut kepada khalayak anda.

Sebagai contoh, jika anda menjalankan kempen Facebook mengenai makanan anak anjing kepada orang yang membenci anak anjing (iaitu tiada siapa), BPK dan CPM Facebook anda akan melalui bumbung kerana iklan anda sama sekali tidak relevan.

Semakin tinggi skor kesesuaian anda, semakin rendah BPK anda dan semakin tinggi kadar klik-tayang anda. Dengan kata lain, lebih banyak penjualan dengan lebih sedikit wang.

Sumber Gambar

Lihat perbezaan besar antara 9 dan 10: kita bercakap hampir tiga kali ganda kadar klik-tayang dengan kurang daripada separuh kos per klik. $ 0.03 per klik!

Bagaimana anda mendapat skor relevansi yang lebih tinggi? Kita akan membahasnya dalam Bab 5 ketika kita membincangkan pengoptimuman kempen anda.

Kos tahun dan kos iklan Facebook

Iklan Facebook berfungsi pada sistem penawaran, seperti lelongan iklan Facebook. Anda membuat tawaran pada jumlah yang anda mahu belanjakan setiap klik. (Facebook melakukan ini secara automatik untuk anda melainkan anda menggunakan tetapan lanjutan. Lebih banyak lagi pada Bab 4.)

Oleh kerana itu, apabila banyak pemasar membeli kempen Facebook pada masa yang sama, kos penawaran meningkat. Khususnya, semasa percutian membeli-belah utama seperti Krismas dan Black Friday, CPC Facebook melalui bumbung.

AdEspresso dijumpai bahawa kos bagi setiap aplikasi memasang roket pada bulan November dan awal Disember, mungkin disebabkan oleh cuti.

Walaupun tidak sama dengan BPK, biaya per pemasangan aplikasi cenderung meningkat dan menurun dalam persimpangan dengan BPK, sehingga Anda dapat melihat tren dengan cara yang sama.

The takeaway? Jangkakan kos pengiklanan Facebook yang lebih tinggi semasa cuti utama. Sekiranya anda tidak perlu beriklan semasa cuti tersebut, peruntukkan lebih banyak anggaran iklan anda pada musim bunga dan musim panas.

Namun, jika anda masih memperoleh keuntungan walaupun kosnya lebih tinggi (memperhitungkan nilai seumur hidup pelanggan, yang akan kami bahas di bahagian seterusnya), anda harus terus menjalankannya sepanjang tahun.

Objektif Kempen Facebook anda dan bagaimana ia mempengaruhi kos

Setiap kali anda memulakan kempen baru, anda harus memilih dari senarai objektif iklan.

Mereka tergolong dalam tiga kategori:

  1. Kesedaran - apabila anda hanya mahu orang mengetahui tentang anda.
  2. Pertimbangan - apabila orang menyedari anda dan mempertimbangkan produk anda berbanding produk pesaing.
  3. Penukaran - apabila orang sudah bersedia untuk membeli.

Objektif ini semakin mahal apabila anda semakin hampir dengan penjualan. Jangkauan capaian dan petunjuk adalah yang paling mahal, yang masuk akal.

Kami akan membincangkan lebih lanjut objektif kempen iklan dalam Bab 3.

Bagaimana piksel Facebook anda mempengaruhi kos iklan Facebook

Anda Piksel Facebook adalah coretan kod. Anda meletakkan kod ini di halaman laman web anda untuk mengumpulkan data mengenai siapa sahaja yang mengunjungi laman web ini. Kami akan membincangkan cara menyiapkannya dan apa yang dilakukannya lebih jauh dalam Bab 3, tetapi buat masa ini, ketahui ini:

Oleh kerana piksel anda mengumpulkan data mengenai orang yang cenderung mengklik dan membeli dari iklan anda, ia menggunakan pembelajaran mesin untuk mengetahui siapa sasaran pasaran terbaik anda. Ini dipanggil 'matang' piksel anda, dan ini dilakukan hanya dengan menyiarkan iklan dari masa ke masa.

Semasa piksel anda mengetahui siapa pelanggan terbaik anda, ia dapat meningkatkan penargetan khalayak Facebook anda untuk menyasarkan orang yang serupa dengan pelanggan masa lalu yang lebih cenderung membeli. Ini menurunkan CPC anda dan pada masa yang sama meningkatkan kadar klik-tayang dan penukaran anda.

Anda juga boleh menggunakan piksel anda untuk menjalankan kempen pemasaran semula dan membuat khalayak yang serupa, tetapi anda akan mempelajari semua itu dalam Bab 4. Ketahuilah bahawa anda pasti perlu memasang piksel jika anda ingin menjalankan iklan Facebook yang berjaya!

masa terbaik untuk menyiarkan gambar di facebook

Sekarang setelah anda memahami harga iklan Facebook, mari kita bincangkan bahagian penting - pulangan pelaburan!

Apakah ROI pada iklan Facebook?

Terdapat banyak kajian kes menunjukkan ROI rata-rata iklan Facebook adalah sekitar 400-450%.

Sudah tentu, peratusan itu berbeza-beza mengikut industri dan keuntungan yang anda hasilkan dari produk atau perkhidmatan anda. Oleh itu, ambil dengan sebutir garam.

Sebab sebenar bahagian ini bukan untuk memberi anda jumlah yang tepat yang diharapkan sebagai pulangan, melainkan untuk menetapkan beberapa jangkaan dan menerangkan cara mengira ROI anda sendiri.

Peringatan: Kemungkinan besar anda akan kehilangan wang pada iklan Facebook pada mulanya. Sebenarnya, banyak orang terus kehilangan uang dari iklan mereka untuk mendapatkan pelanggan baru, kemudian menebus kerugian tersebut dengan pemasaran ulang dan kempen penonton yang mirip.

Untuk memastikan anda masih menjana wang dalam jangka masa panjang, anda perlu memahami kos per pemerolehan (BPA) dan nilai seumur hidup pelanggan (CLV) anda.

CPA adalah berapa banyak yang perlu anda belanjakan untuk iklan sebelum benar-benar memperoleh pelanggan. Anda perlu mengetahui kadar penukaran anda (CRV) untuk mendapatkan jawapan ini.

Contohnya, jika anda memerlukan 10 klik untuk mendapatkan satu pelanggan, dan CPC anda adalah $ 1, CPA anda adalah $ 10.

Purata # Klik Setiap Jualan * BPK = BPA

10 * $ 1 = $ 10

CLV anda adalah berapa banyak wang yang anda hasilkan sepanjang hayat pelanggan.

Sekiranya mereka membelanjakan $ 10 untuk iklan awal itu, anda akan mendapat pulang modal (atau kehilangan wang jika anda mempunyai kos lain). Tetapi jika mereka kembali ke kedai anda dari kempen pemasaran semula dan CPA untuk iklan pemasaran semula hanya $ 2, maka anda memperoleh $ 8 ($ 10 - $ 2).

Purata Nilai Pesanan * # Pesanan Setiap Tahun * # Tahun sebagai Pelanggan = CLV

$ 10 * 10 * 1 = $ 100

Sekiranya mereka membeli daripada anda 10 kali ganda dalam setahun, anda memperoleh $ 80 lagi. Jadi dengan matematik tersebut, CLV anda dari pelanggan tersebut adalah $ 110, dengan keuntungan $ 80 (sebelum kos lain).

CLV - (CPA * # Jualan) = Keuntungan

Atau, jika anda ingin menjadi mewah:

CLV - CPA Permulaan - (CPA Pemasaran Semula * # Jualan) = Keuntungan

Dengan kata lain, walaupun kehilangan beberapa dolar pada iklan awal, anda memperoleh keuntungan $ 80 dari pelanggan tersebut selama setahun. Lihat bagaimana ia berfungsi? Itulah sebabnya penting untuk memahami nombor anda.

Kami akan bercakap lebih banyak mengenai nombor dan metrik dalam beberapa saat. Buat masa ini, mari kita buat ringkasan ringkas.

Ringkasan cepat: Apa yang mempengaruhi kos dan ROI iklan Facebook anda?

Untuk mengikat semuanya, untuk mengelakkan kehilangan wang pada iklan Facebook, anda perlu memahami CPC, CPM, CPA, dan CLV anda.

CPC rata-rata adalah antara $ 0,20 hingga $ 0,80 bergantung pada lokasi iklan, waktu tahun, audiens, dan relevan. Hanya untuk memberikan beberapa penanda aras kasar.

CLV anda dapat dihitung dengan menambahkan semua pembelian pelanggan sepanjang hayatnya (masa dari pembelian pertama hingga terakhir). Lakukan ini untuk segelintir pelanggan, tambahkan semuanya, kemudian bahagikan dengan jumlah pelanggan yang anda buat. Itulah CLV anda.

Setelah anda mengetahui apa yang mempengaruhi kos pengiklanan Facebook dan cara menghitung ROI yang diperlukan, mari kita tetapkan beberapa matlamat dan hasil untuk memastikan kempen anda tetap berjalan.

Memutuskan matlamat dan KPI anda

Seperti yang mereka katakan, apa yang diukur, dapat dikendalikan.

cara menyediakan saluran podcast

Mempunyai tujuan yang jelas dan tertulis pada iklan Facebook anda menjadikan anda lebih mudah untuk mengetahui apakah anda berada di landasan yang betul, atau apakah anda perlu membuat perubahan pada kempen anda.

Petunjuk prestasi utama (KPI) adalah metrik, seperti keterlibatan, BPK, bilangan suka, dll., Yang boleh anda gunakan untuk membandingkan prestasi anda.

KPI mana yang anda pilih bergantung pada matlamat anda. Adakah anda mahu:

  • Meningkatkan kesedaran jenama? Gunakan objektif ‘kesedaran jenama’ dan ukur kesan.
  • Meningkatkan penglibatan? Gunakan objektif ‘pertunangan’ dan ukur suka, komen dan perkongsian.
  • Tangkap petunjuk? Gunakan objektif ‘penjanaan petunjuk’ dan ukur petunjuk yang ditangkap.
  • Meningkatkan jualan? Gunakan objektif ‘penukaran’ dan ukur penjualan yang dibuat.

Kami akan membincangkan objektif yang harus anda gunakan berdasarkan jenis kempen dalam Bab 3, tetapi buat masa ini adalah idea yang baik untuk mengetahui apa tujuan keseluruhan anda untuk kempen Facebook anda.

Metrik mesti dijejak mutlak, jika anda ingin mengira ROI anda, adalah CPA dan kadar penukaran (CVR) anda. CPC, keterlibatan dan tera anda adalah metrik kesombongan sebagai perbandingan.

Ini kerana CPA dan kadar penukaran adalah dua metrik yang diperlukan untuk mengira ROI sebenar.

Katakanlah kita mempunyai dua kempen - A dan B. Sekiranya kita membandingkannya dari segi CPC dan klik tulen, kita mungkin mendapat sesuatu seperti ini:

Sumber

Nampaknya Kempen A menang, bukan? Tetapi mari kita faktor dalam kadar penukaran (CVR):

Sumber

Sekarang anda melihat bahawa walaupun mempunyai BPK yang lebih tinggi dan lebih sedikit klik, Kempen B sebenarnya membawa kami lebih banyak penukaran untuk perbelanjaan iklan yang sama.

Inilah sebabnya mengapa penting untuk menentukan objektif dan KPI mana yang akan Anda ukur sebelumnya, dan selalu mengutamakan CPA dan CVR kecuali anda hanya menjalankan iklan untuk kesedaran jenama.

Teruskan - tuliskan matlamat dan KPI anda dalam Helaian Google atau dokumen Word sekarang. Sebagai contoh, anda mungkin mempunyai matlamat untuk meningkatkan penjualan dengan 20% CVR dan $ 10 CPA.



^